Jesteś tutaj: Start Blog

Blog

Bezpieczniej na wodach otwartych

Drukuj PDF

Swim Safety DevicePływając na wodach otwartych musimy pamiętać o dwóch rzeczach. O swoim bezpieczeństwie i o umiejętności nawigacji.

Dzisiaj dostałem emaila od Piotrka Wasilewskiego, który pokazał mi w internecie bardzo pomocny sprzęt, który pozwala nam bezpieczniej pływać na wodach otwartych. Jest to Swim Safety Device (SSD).

SSD to przede wszystkim bojka, którą możemy holować za sobą płynąc na wodach otwartych. Bojka unosząc się na wodzie nie powinna nam przeszkadzać w pływaniu. Ale staje się bardzo pomocna gdy z jakiegoś powodu okazuje się, że musimy się czegoś chwycić czy przytrzymać. Złapał nas skurcz czy zaksztusiliśmy się wodą. Wtedy zawsze można takiej bojki się chwycić i uspokoić. Szczególnie warto polecić SSD komuś kto samotnie pływa, iedy nie ma się przy sobie łodzi, kajaka lub kogoś kto będzie mógł pomóc w razie potrzeby. Drugi element bezpieczeństwa to lepsza widoczność pływaka. Jeśli pływamy na akwenach otwartych, gdzie również pływają motorówki, jachty i inne łodzie to z SSD jest się znacznie bardziej widocznym.

SSD oprócz bezpieczeństwa w wodzie zapewnia nam jeszcze jedną rzecz. Jeśli chcemy popływać na wodach otwartych nigdy nie wiadomo co zrobić z rzeczami, które zostają na brzegu. Ja mam zawsze wątpliwości czy przypadkiem zostawiając np. telefon lub klucze nie okaże się, że po powrocie zmieniły właściciela. SSD jest pod względem bardzo pomocne bo pozwala zabrać wszystkie swoje rzeczy ze sobą do wody, a przynajmniej te najważniejsze. SSD jest oprócz bojki również nieprzemakalną torbą.

Tutaj znajdziecie filmik o SSD.

Ja mam zamiar w coś takiego się zaopatrzyć przed sezonem letnim.

Bartek Hoński

Niezłomość i hart ducha

Drukuj PDF

Diana NyadZawsze byłem pod wrażeniem osiągnięć osób, którzy przełamują granice, własne ograniczenia. Szczególnie lubię czytać historie o osiągnięciach pływaków. A jest kilka historii wartych przeczytania.

Historia Diany Nyad jest szczególnie ciekawa. Po tym jak ustanowiła w latach 70 rekord świata w pływaniu długodystansowym - ponad 164 km z wysp Bahama na Florydę, pozostanie z pewnością najlepszą pływaczką na świecie. Natomiast najciekawsze okazało się być znacznie później.

Mając ponad 60 lat, po 30 latach przerwy w pływaniu, Diana Nyad podjęła kolejną próbę przepłynięcia odcinka o długości ponad 165 km z Havany na Florydę. I tu zaczęła się prawdziwa walka. Pierwsza próba zakończyła się po przepłynięciu ponad 80 km. Atak astmy trwający ponad 12 godzin uniemożliwił jej kontynuację. Nie poddała się. Podjęła kolejną próbę. Po 2 godzinach od kolejnego startu została poparzona przez meduzy. Po dwugodzinnej przerwie i uzyskaniu pomocy medycznej wróciła do wody. Po kolejnych 24 godzinach w wodzie została ponownie zaatakowana przez meduzy. Znowu musiała spędzić około 4 godziny na pokładzie łodzi przyjmując tlen, środki przeciwbólowe i inne lekarstwa. A mimo to wróciła ponownie do oceanu. Po 145 km, gdy do ukończenia dystansu zabrakło jej 20 km musiała przerwać. Poparzenia meduz dały się we znaki. Jej ruchy zostały spowolnione i nie mogła dłużej poradzić sobie z prądem wodnym. Chociaż dwie próby nie powiodły się to Diana Nyad wciąż wierzy, że dopłynie z Havany do brzegów Florydy.

Szczerze mówiąc patrząc na to co dokonała to jestem przekonany, że odległość miała drugorzędne znaczenie. Dystans 165 km Diana Nyad była w stanie pokonać. Wygląda, że przy obu próbach miała po prostu pecha. Imponująca jednak jest jej wola walki i hart ducha jaki pokazała walcząc z przeciwnościami losu.

Proces budowania umiejętności pływania kraulem

Drukuj PDF

piramida Total ImmersionZbudowanie dobrych podstaw zawsze procentuje w późniejszym czasie lepszymi wynikami w pływaniu. Podobnie jest z kraulem. Pewnych elementów po prostu nie opłaca się przeskoczyć. Podejście metodyczne dla większości jest najlepszym drogą jaką powinni podjąć jeśli chcą czerpać satysfakcję z pływania, zarówno tego rekreacyjnego jak i tego nastawionego na rywalizację. Ucząc się kraula metodą Total Immersion powoli dokładamy kolejne cegiełki, koncentrując się na pozyskaniu umiejętności w poszczególnych głównych obszarach.


Rozluźnienie
Musimy zdawać sobie sprawę, że rozluźnienie korzystnie wpływa na wyporność całego naszego ciała, na jego pływalność. Poczucie nieważkości w wodzie będzie miało istotne znaczenie dla efektywności naszego pływania. Oznaczać będzie to, że nie będziemy musieli wkładać dodatkowej siły (pracy rąk i nóg) do tego, aby utrzymać się na wodzie. Naszą energię będziemy pożytkowali głównie na ruchu do przodu, w kierunku, w którym chcemy płynąć.


Równowaga
Równowaga to przede wszystkim odpowiednie ułożenie ciała oraz jego stabilność podczas pływania. Równowaga i stabilność czyli brak konieczności korygowania czy zmiany optymalnej pozycji ciała podczas tzw. szybowania w wodzie, przemieszczania się w wodzie bez ruchu.

Opływowość
Opływowość to zachowanie długiej sylwetki ciała w równowadze, przez jak najdłuższy czas. W kraulu przekłada się to na tzw. efekt cierpliwej rękę. Wyciągnięta z przodu ręka oraz rotacja ciała wydłuża nasze ciało. A jak wynika z praw fizyki im dłuższe ciało w wodzie tym mniejszy stawia opór. A pływakom właśnie na redukcji oporu powinno najbardziej zależeć.


Napęd
Dopiero po wypracowaniu powyższych umiejętności warto podejść do pracy nad napędem czyli nad odpowiednim ukierunkowaniu naszej energii. Dzięki rozluźnieniu, równowadze i opływowości znacząco zredukujemy konieczność wykorzystania napędu do utrzymania się na wodzie a skoncentrujemy się na płynięciu do przodu.


Oddychanie
Ostatnim obszarem jest oddychanie w kraulu. Dobrze zsynchronizowane elementy napędu będą tylko ułatwiać oddychanie a równowaga da nam możliwość swobodnego czerpania powietrza bez konieczności zaburzania swojej najbardziej opływowej sylwetki w wodzie.

Z powyższych powodów program warsztatów kraula został tak pomyślany, aby systematycznie budować poszczególne umiejętności prowadzące do pełnego stylu. Warsztaty zostały podzielone dwa etapy (dwa poziomy): budowanie opływowej sylwetki w wodzie oraz budowanie napędu z prawidłowym oddychaniem.

Bartek Hoński

Zmiksować i wypić

Drukuj PDF

nawadnianie organizmu Total ImmersionDzisiaj trochę z z innej beczki. Dla osób uprawiających sport, w tym również pływanie, jedną z najważniejszych rzeczy jest nawadnianie organizmu. A co jest najlepsze i  najbardziej naturalne?  Moim zdaniem owoce, warzywa i kiełki. Nie dość, że zawierają dużo witamin, minerałów itd. to jeszcze w przeważającej części składają się z wody.


A jak się okazuje to ja jednak znacznie bardziej wolę wypić niż zjeść. Oczywiście chodzi mi o owoce i warzywa.  Piszę o tym bo lubię eksperymentować z miksowaniem surowych owoców i warzyw. Powiem, że jedną z moich lepszych inwestycji było kupienie sokowirówki i blendera :-).


Niedawno znalazłem ciekawy przepis na bardzo dobry i orzeźwiający miks warzyw i owoców. Może teraz w zimie, gdy za oknem duże minusy i śnieg, orzeźwienie niekoniecznie jest potrzebne, ale smak tego miksu bardzo mi przypadł do gustu. Robię go z następujących składników:
- Jeden zielony ogórek (składa się aż z 96% z wody)
- Jedna gruszka
- Dwa kiwi
- Pół szklanki wody mineralnej

Wszystko myję, ogórka i gruszki nie obieram ze skóry, kiwi oczywiście obieram, wszystko kroje na kawałki, wrzucam do blendera, zalewam wodą i miksuje na gładki koktajl. Naprawdę dobre. A poza tym zajmuje jakieś 3 minuty, żeby go zrobić.

Jeśli szukacie inspiracji to proponuję w youtube wyszukać po haśle lifegenerator. Można znaleźć coś fajnego dla siebie. Oto mała próbka.

Pozdrawiam
Bartek Hoński

PS: A swoją drogą owoce zawierają cukry proste, które są najłatwiej przyswajalne przez nasz mózg i powiem szczerze, że w moim przypadki owoce z rana działają lepiej niż kawa.

Skating to podstawa

Drukuj PDF

Skating Total ImmersionNic tak nie wpływa korzystnie na efektywność kraula jak poprawna pozycja Skating. Pozycja Skating łączy w sobie wszystkie elementy poprawnego ułożenia ciała w wodzie. Jest esencją równowagi (balance) i opływowości (streamline), czyli dwóch z trzech pryncypiów Total Immersion.

Podstawą efektywnego pływania czyli takiego, kiedy redukujemy opór wody i zarazem minimalizujemy wydatkowanie energii, jest właśnie pozycja Skating. To ona pozwala szybować pływakowi bez konieczności angażowania siły i mięśni. A im dłuższe jest to szybowanie tym możemy się spodziewać lepszych efektów, szczególnie w pływaniu długodystansowym.

Czym charakteryzuje się pozycja Skating:

- pełne wyciągnięcie, maksymalne wydłużenie ciała - od palców rąk po palce nóg (opływowość)

- ręka przednia schodząca pod kątem w dół, dzięki czemu stanowi przeciwwagę dla nóg (równowaga)

- ułożenie głowy, ramion, bioder i nóg na tej samej wysokości (równowaga)

- rotacja ciała z wysuniętym ramienie nad wodę (opływowość)

Od kiedy zacząłem pływać Total Immersion Skating stał się nieodłączną części każdego treningu w wodzie. Dzięki temu zyskałem stabilną pozycję w wodzie podczas płyniecia pełnym stylem. Ręka wchodząca do wody zawsze trafia w to samo miejsce, w tzw. dziesiątkę a całe ciało nieruchomieje i szybuje w wodzie. Moim zdaniem, jeśli ten etap przeskoczymy i nie zwrócimy szczególnej uwagi na swobodną i stabilną pozycję Skating podczas nauki pływania kraulem to później i tak będziemy musieli do tego wrócić. A każdy może się tej pozycji nauczyć.

Bartek Hoński

Polecamy

treneria.plKlub biegowo-triatlonowyCiekava - restauracja i kawiarnia na KabatachBest Divers

oktiwa.pl

Copyright © warsztatykraula.pl 2017 | Informacja o cookies

Template by Templates for Joomla

warsztatykraula.pl
warsztatykraula.pl